Zin in Film – programma 2e helft 2024

Zin in een goede film?

Geïnteresseerd hoe mensen – waar en hoe dan ook –  ‘zin’ proberen te geven aan hun bestaan? In ‘ZIN IN FILM’ worden films met artistieke en spirituele diepgang vertoond.

De cyclus heet “Zin in Film”, want deze bijzondere films laten je kijken naar het leven en zetten je aan tot nadenken. Ze gaan over hoe mensen, waar ter wereld ook, leven in vreugde en verdriet, waar ze voor gaan,  hoe ze omgaan met een crisis, hoe ze geloven of niet geloven, soms de zin van hun leven op het spoor komen. De films nodigen uit tot contact met jezelf en met mede-kijkers. Daarom is na afloop gelegenheid om met anderen je reactie te delen.

Aanvang 19.30 uur.
In Oudewater: in Ontmoetingskerk, Westsingel 2.
In Woerden: in De Parochiezaal, Rijnstraat 58.

NOODZAKELIJK VOORAF AANMELDEN
voor Oudewater: jannieboing@kaijen.net
voor Woerden: zininfilm@gmail.com

• woensdag 25 september Woerden
  • maandag 23 september Oudewater

The Old Oak
Verenigd Koninkrijk 2023. Drama van Ken Loach. 113 minuten. Met o.a. Claire Rodgerson, Trevor Fox, Chris McGlade, Col Tait en Jordan Louis.

In een voormalige mijnwerkersstadje in Noord-Engeland dreigt de laatst overgebleven pub, The Old Oak, te moeten sluiten. De komst van Syrische vluchtelingen naar het stadje brengt onrust, maar biedt ook vriendschap. Kroegbaas TJ en de Syrische Yara brengen de botsende werelden dichter bij elkaar.

“The Old Oak is een klassieke Loach-film over de uitwassen van het kapitalisme, maar wel een met ruimte voor hoop.” (de Volkskrant)

• donderdag 24 oktober Woerden
  • maandag 28 oktober Oudewater

Past Lives
Verenigde Staten/​Zuid-Korea 2023. Drama van Celine Song. 107 minuten. Met o.a. Greta Lee, Teo Yoo, John Magaro, Moon Seung-ah en Leem Seung-min.

Nora en Hae Sung, twee diep verbonden jeugdvrienden, worden uit elkaar gerukt als Nora haar familie vanuit Zuid-Korea naar Canada emigreert. Twaalf jaar later studeert Nora in New York en hervinden de twee elkaar via internet. Ze fantaseren over een wederzien, maar de afstand doet het contact verwateren. Nog eens twaalf jaar later is Nora inmiddels getrouwd en wordt ze tijdens een allesbepalende week herenigd met haar jeugdliefde, als hij haar opzoekt in New York.

“In haar betoverende debuut ‘Past Lives’ balanceert Celine Song knap tussen lotsbestemming en toeval.” (de Volkskrant)

• woensdag 27 november Woerden
  • maandag 25 november Oudewater

Le Pot-au-Feu
Frankrijk 2023. Drama van Trần Anh Hùng. 135 minuten. Met o.a. Juliette Binoche, Benoît Magimel, Emmanuel Salinger en Galatéa Bellugi.

Het is 1885. Kok Eugenie heeft de afgelopen 20 jaar gewerkt voor de beroemde fijnproever en levensgenieter Dodin Bouffant. Hun samenwerking resulteert in gerechten die steeds verrukkelijker worden en die zelfs de meest illustere chef-koks ter wereld verbijsteren. In de loop der jaren is vanuit hun wederzijdse passie voor het koken een romantische relatie ontstaan. Maar Eugenie hecht waarde aan haar vrijheid en heeft nooit de wens gehad om met Dodin te trouwen. Dus besluit hij iets te doen wat hij nog nooit eerder heeft gedaan: voor haar koken.

“Le Pot-au-Feu is niet alleen een zeer smakelijke, maar ook een aangrijpende en diepzinnige film.” (de Volkskrant).
“Een liefdesverklaring aan de Franse culinaire traditie.” (NRC)

•  donderdag 19 december Woerden
  • maandag 16 december Oudewater

Bread and Roses
Duitsland/ Spanje/ Verenigd Koninkrijk/ Tsjechië/ Frankrijk/ Zwitserland/ Italië 2000. 110 minuten. Drama van Ken Loach. Met o.a. Pilar Padilla, Adrien Brody, Elpidia Carrillo en George Lopez.

Maya en Rosa zijn twee zussen uit Mexico die in Los Angeles wonen. Ze werken samen als schoonmaaksters in een kantorencomplex in het stadscentrum. Hun leven verandert drastisch wanneer ze per toeval de linkse activist Sam ontmoeten. Geïnspireerd door zijn verhalen starten de zussen een actie tegen hun bazen om voor hun eigen rechten op te komen.

De ‘sociale realist’ Ken Loach is beroemd om zijn politieke films waarin hij het opneemt voor de armen en onderdrukten.” (VPRO)

Entree € 5,00 per persoon per avond. Alle films worden vertoond op groot scherm, met Nederlandse ondertiteling. Begeleiding: Jos van Hulsen. Zin in Film is een initiatief van Pax Christiparochie Kamerik, Meije-Zegveld, Oudewater en Woerden, m.m.v. Protestantse Gemeente Oudewater.

Zin in film
Ontroert, boeit, is opwindend, maakt je aan het lachen, zet je aan het denken, werkt verbindend.