Vieren in Oudewater

Avondwake en uitvaart groep

Avondwake:
Naam en oprichting:
De werkgroep avondwake is formeel in functie sedert september 1989.

Doel en positie:
– De werkgroep heeft als doel het zelfstandig verzorgen van avondwakes waarbij uiting gegeven wordt aan eerbied voor de nagedachtenis van de overledene en aan meeleven met de nabestaanden.
– De werkgroep maakt formeel deel uit van de werkgroep Liturgie.

Taken:
– Het condoleren van de nabestaanden.
– Het samenstellen van een avondwake voor de overledene, indien gewenst samen met de nabestaanden.
– Het voorgaan in de avondwake, waarbij de werkgroep eindverantwoordelijkheid voor het verloop van de totale wake behoudt, ook als familieleden of anderen een deel van de wake voor hun rekening nemen.
– Jaarlijks medewerking verlenen aan de Allerzielenviering.

Overige informatie:
De werkgroep bestaat momenteel uit 3 leden die binnen de  parochiekerk een wake kunnen verzorgen.

Afstemming in vergaderingen:
Door het ad hoc karakter van de werkzaamheden is de werkgroep Avondwake er een met een uitgesproken doe-karakter. Er heerst bepaald geen vergadercultuur. De leden werken met zijn tweeën en zijn genoodzaakt, dit snel en resultaatgericht te doen: zij zullen hun activiteiten ook sterk persoonlijk inkleuren. Dat alles vergroot de inspiratie die de leden van de groep elkaar kunnen bieden. Vergaderingen zijn er dan ook slechts een keer per jaar.

Kosten die de werkgroep maakt voor bloemen, kruisjes, cassettebandjes en incidenteel om boeken aan te schaffen of aan cursussen deel te nemen dienen binnen de begroting te blijven die door de werkgroep liturgie wordt bewaakt.

Contactpersoon Werkgroep Avondwake:
Voorzitter Hans de Waal, T: 0348 – 56 15 83

Uitvaart en begrafenis door parochianen:
Sinds begin 2015 verzorgen parochianen van de Parochie Pax Christi, uitvaarten en begrafenissen voor mede-parochianen.
Voor onze geloofsgemeenschap St. Franciscus zijn Leny Boere-Nederend en Geo van Heijningen als voorganger beschikbaar. Zij verzorgen beurtelings met het pastorale team een uitvaart en begrafenis.

Gezinsvieringen
Wij zijn een groepje ouders bestaand uit 4 leden. We organiseren 3x per jaar een gezinsviering, gericht op gezinnen met kleine kinderen in de leeftijd tot 12 jaar. Deze vieringen zijn met Palmpasen, het Franciscusfeest en Kerst.
We organiseren laagdrempelige, op het kind en gezin gerichte diensten waarbij ook aandacht is voor passende muzikale ondersteuning en thema gerichte aankleding in de kerk.
Tijdens de voorbereidingen hebben we ook contact met de basisscholen, zodat alle kinderen op de hoogte zijn van de vieringen.
Ons doel is om de kinderen en familieleden een fijne en interactieve dienst aan te bieden.

Contactpersoon Werkgroep Gezinsvieringen:
Joke van der Horst

Geloofsontmoetingen Oudewater
Een kleine werkgroep van 3 personen organiseert ongeveer 6 keer per jaar een geloofsontmoeting op zondagochtend om 10.00 uur in de Franciscuskerk.
Aan de hand van zeer uiteenlopende thema’s gaan we met de aanwezige mensen op zoek naar het antwoord op de vraag: “Maar wat geloof ik nu eigenlijk?’ of ‘Wat betekent het geloof voor mij?’. In de afgelopen anderhalf jaar dat wij nu als werkgroep bestaan zijn o.a de volgende thema’s aan bod gekomen: ‘Op zoek naar Maria’, ‘De diaconie’, ‘De Geloofsbelijdenis’ en ‘Op weg naar Hemelvaart’.
Aan de hand van gebed, een verhaal, al dan niet uit de bijbel, gedichten en muziek gaan we met elkaar in gesprek over het thema. Na afloop praten we na bij een kopje koffie of thee.

Contactpersoon Werkgroep Geloofsontmoetingen Oudewater:
Peter Heemskerk, T: 0348 – 56 55 73, mobiel 06 – 57 01 09 18