Zin in Film – programma 1e helft 2024

Zin in een goede film?

Geïnteresseerd hoe mensen – waar en hoe dan ook –  ‘zin’ proberen te geven aan hun bestaan? In ‘ZIN IN FILM’ worden films met artistieke en spirituele diepgang vertoond.

De cyclus heet “Zin in Film”, want deze bijzondere films laten je kijken naar het leven en zetten je aan tot nadenken. Ze gaan over hoe mensen, waar ter wereld ook, leven in vreugde en verdriet, waar ze voor gaan,  hoe ze omgaan met een crisis, hoe ze geloven of niet geloven, soms de zin van hun leven op het spoor komen. De films nodigen uit tot contact met jezelf en met mede-kijkers. Daarom is na afloop gelegenheid om met anderen je reactie te delen.

• woensdag 27 maart Woerden,
  • maandag 25 maart Oudewater

Tori et Lokita
België 2022. 88 minuten. Drama van Jean-Pierre Dardenne en Luc Dardenne. Met o.a. Pablo Schils, Joely Mbundu, Tijmen Govaerts, Alban Ukaj en Charlotte De Bruyne.

België, vandaag. Een jongen en een tienermeisje zijn alleen vanuit Afrika naar hier gereisd. Ze zetten hun onoverwinnelijke vriendschap in om de moeilijke omstandigheden van hun verblijf aan te kunnen.

“Verbluffend sterk” (AD)  /  “Je houdt je hart vast” (de Volkskrant)

• donderdag 25 april in Woerden

Het verloren transport
Nederland/Luxemburg/Duitsland 2022. Drama van Saskia Diesing. 100 minuten. Met o.a. Hanna van Vliet, Eugenie Anselin, Anna Bachmann, Bram Suijker en Konstantin Frolov.

In de lente van 1945 strandt een deportatietrein honderden Joodse gevangenen bij een klein Duits dorp dat is ingenomen door het Rode Leger. Tot elkaar veroordeeld en in een situatie van diep wantrouwen, wanhoop en wraak ontstaat een onverwachte vriendschap tussen de Russische scherpschutter Vera, dorpeling Winnie en de Joods-Nederlandse Simone.

“Een subtiele oorlogsfilm waar de focus eens niet ligt op ellende, maar op compassie.” (AD)

• woensdag 29 mei in Woerden

Raining Stones
Verenigd Koninkrijk 1993. Komedie van Ken Loach. 90 minuten. Met o.a. Bruce Jones, Julie Brown, Ricky Tomlinson, Tom Hickey en Gemma Phoenix.

Manchester, een stad zwaar getroffen door de economische crisis. Twee werklozen, Bob en Tommy, kunnen hun gezinnen slechts onderhouden via zwartwerk. Bobs dochtertje kijkt uit naar haar Eerste Communie, maar Bob heeft geen geld om voor haar een nieuwe jurk en schoenen te kopen. Hij besluit geld te lenen en raakt hierdoor in de strikken van gewetenloze geldschieters… Wanneer zijn vrouw en dochter door de woekeraars fysiek worden bedreigd, is voor Bob de maat vol.. Hij besluit het recht in eigen handen te nemen en op eigen houtje af te rekenen met de woekeraars.

“Scherp portret van het uitzichtloze bestaan van de werkloze in de geliberaliseerde Engelse maatschappij. Met typisch Britse humor gebracht.” (VPRO)

• donderdag 27 juni in Woerden

Nowhere Special
Italië/Roemenië/Verenigd Koninkrijk 2020. Drama van Uberto Pasolini. 96 minuten. Met o.a. James Norton, Daniel Lamont, Carol Moore, Valene Kane en Keith McErlean.

John is een alleenstaande glazenwasser in Noord-Ierland die de zorg heeft voor zijn zoontje  Michael van vier. John is ongeneeslijk ziek, dus hij zoekt naar de perfecte ouders voor Michael.  Hij denkt te weten wat hij zoekt en weet zich gesteund door het adoptiebureau, maar het perfecte gezin lijkt niet te bestaan. Toch moet John tot een beslissing komen. Wat is een goede ouder en wie is het beste voor Michael? Samen ontdekken ze dat je op je gevoel moet vertrouwen.

“Een juweeltje dat je teder bij de strot grijpt en niet loslaat.” (NRC)

Aanvang 19.30 uur.
In Oudewater: in Ontmoetingskerk, Westsingel 2.
In Woerden: in De Parochiezaal, Rijnstraat 58.

NOODZAKELIJK VOORAF AANMELDEN
voor Oudewater: jannieboing@kaijen.net
voor Woerden: zininfilm@gmail.com

VOORAF AANMELDEN NOODZAAK bij:
voor Woerden: zininfilm@gmail.com

Entree € 5,00 per persoon per avond. Alle films worden vertoond op groot scherm, met Nederlandse ondertiteling. Begeleiding: Jos van Hulsen. Zin in Film is een initiatief van Pax Christiparochie Kamerik, Meije-Zegveld, Oudewater en Woerden, m.m.v. Protestantse Gemeente Oudewater.